במפגש זה התגבש מסמך עקרונות לתכנון גן הנושא החדש שיוקם עד סוף שנת 5102 ברחוב

האפרסמון .

מסמך עקרונות זה נכתב על פי צרכי התושבים אשר השתתפו במפגשים, כך שתכנונו של הגן יותאם

באופן המירבי לצרכי התושבים אשר ישתמשו בו.

כל העקרונות התקבלו בהסכמת כל התושבים ואנשי המקצוע שנכחו במפגשים.

עקרונות מוסכמים לתכנון הגן:

.1 גן משחקים לילדים מגיל 0-9 , עם דגש על היכולות המוטוריות והקוגניטיביות, בשילוב 8

סוגי הפעולות, בצורה המפתחת יצירתיות ומזמינה ודורשת מהילד התנסות בכל סוגי

המיומנויות הנ"ל.

.2 דרישה לפיתוח שני המפלסים במתחם, כאשר המפלס העליון ישמש כגן משחקים, והמפלס

התחתון ישמש את האוכלוסייה המבוגרת, תוך יצירת מעבר נגיש בניהם.

.3 הגן יאפשר פעילות יצירתית ומרחב חופשי.

.4 סביבה בטיחותית לילדים.

.5 ניצול ושילוב הטבע הקיים בתכנון.

.6 דאגה לביטחון אישי בכל שעות היממה.

.7 נגישות והתאמה לבעלי מוגבלויות בגן ובדרכי הגישה אליו.

.8 שמירה על נקיון הגן.

תוספת: הערות נוספות שהוסכמו

במהלך המפגשים עלו מגוון של הצעות על ידי התושבים למימוש העקרונות הללו בתכנון.

פירוט ההצעות בדף הבא.

נושא הגן

בהסכמת התושבים, הוחלט כי נושא הגן יהיה "גן גורים", כאשר המתקנים יבטאו את המיומנות

הפיזית של החיות.

רשימת הצעות למימוש העקרונות בתכנון:

1. משחקים לילדים מגיל 0-9 , עם דגש על היכולות המוטוריות והקוגניטיביות, בשילוב 8 סוגי

הפעולות, בצורה המפתחת יצירתיות ומזמינה ודורשת מהילד התנסות בכל סוגי המיומנויות הנ"ל

 גן זמין ומותאם לגילאי 1-. 9

 מתקנים מגוונים שישלבו את שמונת סוגי הפעולות )התנדנדות, זחילה, גלישה, קפיצה,

תליה, שיווי משקל, טיפוס, הסתובבות( ויפתחו את יצירתיות הילד.

 ריבוי נדנדות, לכל הגילאים )סגורות ופתוחות(. לא העגולה הגדולה.

 שיהיה רצף של מתקנים )ולא מתקנים מנותקים( כדי שהילדים יעבור בכולם.

 אומגה לקטנים.

 קיר/מתקן טיפוס.

 גישה עצמית של הילד למשחק במתקן )נמוך(.

 ריבוי גישות למתקני הילדים הגדולים, אך הקפדה על מניעת גישה לקטנים.

 מתקן למשחק חופשי.

 מתקנים רב שימושיים.

 משחקי רצפה.

 הצללה גם מעל מתקנים וגם מעל הספסלים.

2. פיתוח שני המפלסים במתחם

 פיתוח הגן המרכזי בגן העליון לגילאי 1-9 , ופיתוח המפלס התחתון כך שישרת את

האוכלוסייה המבוגרת.

 "גן גמלאים" במפלס התחתון, שיכלול שולחנות מובנים לשש בש ושחמט, ספסלים רחבים -

ונוחים, הצללה והנגשה מכל הכיוונים.

 הנגשת שבילים נוחים למעבר תושבים ועגלות בין שני המפלסים באופן מלא.

3. הגן יאפשר פעילות יצירתית ומרחב חופשי

 שולחנות יצירה מותאמים בגובה לילדים, ניתן לפסל בצורות שונות )כגון פטריה( כך

שיתאים לחיבור לטבע.

 מקום לציורי גירים (יש נכון להיות מקום מותאם באופן טבעי).

 השארת שטחים פתוחים למשחק חופשי.

 יותר דשא.

4. סביבה בטיחותית לילדים

 משטח גומי מתחת למתקנים.

 שטיח דמוי דשא לזחילת פעוטות.

 שבילים ומקומות נסיעה לאופניים ובימבות.

5. ניצול ושילוב הטבע הקיים בתכנון

 שימוש בטבע הקיים בטופוגרפיה, בסלעייה ובמפלסים, ניצול העצים להצללה טבעית, אפילו -

על חשבון מתקנים.

 חיבור לטבע במתקנים מתקנים דמויי עץ, שימוש בחבלים. -

6. דאגה לבטחון אישי בכל שעות היממה

 בקשה להתקנת מצלמות אבטחה במתחם.

 יש לדאוג לכך שיעברו במקום הסיורים של השיטור הקהילתי/סיירת הורים.

 רצון שהגן יבנה/יתוחזק באופן שלא מושך פעילות בשעות הלילה, שכן מדובר בגן בלב

מגורים.

 תכנון הגן צריך להיות באופן שימנע הטרדה ופדופיליה של ילדים וונדליזם )המעטה בפינות

מסתור צדדיים, התאמה מכוונת לגילאים צעירים יותר וכד'(.

 תאורה לילית שתכוון באופן שלא מפריע לבתי המגורים מסביב לגן.

7. נגישות והתאמה לבעלי מוגבלויות

 הנגשת הגן לעגלות ולנכים מכל הכיוונים.

 דגש על שבילי גישה נגישים לעגלות גם מהבניינים וגם בין המפלסים.

 התאמת מספר מתקנים לבעלי צרכים מיוחדים.

8. שמירה על נקיון הגן

 איסור ביצוע מנגל במתחם.

 פחי אשפה מרובים.

 גידור צפוף ושער למניעת כניסת כלבים לשטח הגומי.

 שלטים האוסרים הכנסת כלבים.

הערות נוספות שהוסכמו

 צביעת המתקנים תהיה בהתאם למשמעותם )דרגות קושי שונות, אזהרה וכו'(.

 ייחוד מסלול במעטפת התכנון לאופניים ובימבות.

 שילוב תכנים של זהירות בדרכים בשביל האופניים )כגון תמרורים, מעברי חצייה(, ובמידת

האפשר ברחבי הגן.

 ספסלים מרובים ומוצלים עם משענת, מופזרים ברחבי הגן.

 ספסלים רחבים )שיאפשרו ישיבה של מספר מבוגרים בו זמנית(.

 מתקני שתיה השומרים על הנקיון.

 אינטרנט אלחוטי מוגבל בשעות במפלס התחתון, ובשליטה של התושבים הגרים בשטח הגן.

 ללא חול.

img